-
منابع ومآخذ:
پنجشنبه 19 خرداد 1390 17:24
۱-طلوع فلسفه اشراق-عزیزاله افشار کاشانی ۲-نامه سهروردی-علی اصغر محمدخانی وحسن سید عرب ۳-درامدی بر فلسفه اشراق-فتحعلی اکبری ۴-روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان-هانری کربن ۵-بن مایه ی ایین زردتشت در فلسفه ی سهروردی-هانری کربن ۶-شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی-غلامحسین ابراهیمی دینانی ۷-سهروردی شیخ اشراق مدیحه...
-
حواس پنج گانه
سهشنبه 17 خرداد 1390 18:47
حواس پنجگانه از نظر فلسفه اشراق برای انسان وسایر حیوانات کاملا پنج حس افریده شده است. حیوانات کامله از لحاض اوضاع و احوال بدنی دارای کمالند. در برابر حیوانات ناقصه است که از لحاظ احساس و حواس مختلفند مثلا موش کور فاقد حس باصره است و برخی دیگر حیوانات فاقد حس بویایی و شنوایی اند. البته این مطلب محقق نشده زیرا ممکن است...
-
تناسخ
سهشنبه 17 خرداد 1390 18:44
تناسخ به نظر سهروردی نوع رابطه ی نفس و بدن مو جب طرح مساله ی تناسخ می شود. مزاج جسمانی انسان به نحوی خلق شده است که نیازمند نفس انسانی است و به همین دلیل نفس با بدن انس می گرد.چون نفس به انوار برتر علاقه دارد به بدن دلبسته می شود زیرا بدن مظهر افعال و گنجینه انوار و جایگاه اثار و لشگرگاه قوای نفس است. قوای ظلمانی به...
-
حدوث نفس
شنبه 7 خرداد 1390 10:23
به نظر سهروردی نفس ادمی نمی تواندپیش از خلقت بدن وجود داشته باشد و بدن و نفس هر انسانی با هم خلق می شود.وی برای حدوث نفس دلایل بسیاری دارد. اولین دلیل وی مبتنی بر مساله ی معرفت حضوری نفس به ذات و احوال ان است. علم حضوری نفس عین وجود نفس است و نمی توان علم حضوری نفس به خود را امری زائد بر ذات نفس دانست حال اگر به نفوسی...
-
لذت والم چیست:
شنبه 7 خرداد 1390 10:05
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 لذت عبارت است از رسیدن به چیزی که با نفس سازگار است و درک اینکه نفس به آن رسیده است و الم یا رنج رسیدن به چیزی است که با نفس سازگاری ندارد و درک اینکه نفس به آن رسیده است.البته همه ی ادراکات ناشی از نور مجرد است و هیچ اگاهتر از نور مجرد وجود ندارد پس هیچ چیز برتر و...
-
پرواز روح به سوی عالم انوار
چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390 12:56
اگر موانع جسمانی نفس را مقهور خود نسازنداشتیاق نفس به عالم نور بیش از شوق جسم به سوی عالم وی خواهد بود و هر چه روشنایی و نورانیت نفس زیادتر شود شوق ومحبت آن به عالم نور بیشتر خواهد شد و غنا و نز دیکی آن به نورالانوار افزایش خواهد یافت. و اگر نفس دارای قوه ی بی پایان بود هرگز موانع جسمانی او را از عالم انوار باز نمی...
-
جاودانگی نفس
چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390 12:32
سهروردی می گوید پس از آنکه بدن از بین رفت نفس باقی می ماند به دلیل اینکه نفس اقتضای عدم خود را ندارد و اگر نفس اقتضای عدم خود را داشت از همان ابتدا به وجود نمی آمد از طرف دیگر علت نفس که وجود قاهر است تغییر نمی کند ونمی تواند علت عدم نفس باشد.و همچنین هرگز یک شئ لازم ذات را باطل نمی کند آنچنان که نور شعاع خود را از...
-
قاعده امکان اشرف
چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390 12:02
یکی از قواعد مهم در فلسفه اشراق قاعده امکان اشرف است.سهروردی بر اساس این قاعده موجودات اکمل از نفس انسانی را اثبات می کند و بر اساس این قاعده به اثبات و تفسیر مراتب هستی می پردازد. برای طرح و کاربرد این قاعده می بایست ابتداقواعد دیگری را طرح کرد که مبنای پذیرش این قاعده هستند.قاعده علیت و لوازم ضروری ان از جمله ی این...
-
خوداگاهی و دگر اگاهی
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390 13:35
تکیه مشائیان بر جهان شناسی است وبا تکیه بر شناخت جهان به شناخت انسان به خدا می رسند ولی تکیه سهروردی بر خود شناسی است و جهان شناسی وخداشناسی رابر آن اساس تفسیر میکند . سهروردی میان شناخت خودوشناخت غیر تفاوتی بنیادی قائل است .درشناخت غیر میان فاعل شناسا و موضوع شناسایی فاصله است و عقل با مثالی یا صورتی که در وی ایجاد...
-
جسم امتداد مقدار
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390 12:36
به نظر سهروردی چیزی جز امتداد و مقدار نیست و انچه موجب تمایز اجسام از یکدیگر می شود همان نفس مقدار و ابعاد است چون مقادیر و ابعاد کم و زیاد می شوند و توام باعوارض مختلف هستند اجسام مختلف به وجود می ایند گر چه اشتراک اجسام هم در مقادیر و ابعاد است. بنابراین هیچ جسمی خالی از بعد و مقدار نیست ولی حدود ابعاد و مقادیر در...
-
علم و تعریف
یکشنبه 25 اردیبهشت 1390 14:07
شیخ اشراق علم را همان حصول شئ در ذهن می داند.وقتی ما با چیزی مواجه می شویم ان چیز در نفس ما اثر می گذارد ما این اثر که در مرتبه ذهن به شکل مفاهیم نمودار می شود را علم می نامیم. بنابراین در هر علمی ما دو طرف داریم کسی که علم را درک می کند یا عالم و چیزی که به وسیله ی علم شناخته می شود. انچه علم ان را نشان می دهد معلوم...
-
انواع معرفت
یکشنبه 25 اردیبهشت 1390 12:51
سهروردی اگاهی ومعرفت انسان را به دودسته تقسیم می کند معارف فطری و کعارف غیر فطری.منظور وی از معارف فطری تصورات و تصدیقاتی است که فهم و پذیرش انها نیاز به استدلال ندارد و صرف توجه به ذهن به انها و خطور انها به ذهن برای فهم و اذعان به انها کافی است. اما معارف غیر فطری تصورات و تصدیقاتی هستندکه فهم و پذیرش انها نیازمند...
-
عالم برزخ(جسم)
یکشنبه 25 اردیبهشت 1390 11:38
برزخ از نظر سهروردی همان جسم است که جوهری است مقصود بر اعاده ی حسی.وجه تسمیه ان به برزخ این است که برزخ به معنی حائل است و جسم همواره میان دو چیز حائل است حتی میان صدر و دل خود نیز حائل است. سهروردی همانند مشائیان ترکیب جسم ازاجزا را نمی پذیرد اما مرکب بودن جسم از دو جوهر هیولای وصورت را هم نمی پذیرد و در رد استدلال...
-
نفس ناطقه(نفس مدبره)
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 15:01
کاملترین مزاج همان مزاج انسان است که این مزاج خواهان کمال است او میگویس مدبرد): نفس ناطقه که به خود اشاره می کند نور محض است و قابل اشاره حسی نیست و در جسم حلول نمی کند و اصلا جهت ندارد و این نفس ناطقه از انوار حق و جوهری وروحانی ملکوتی است. سهرودی نفس ناطقه شیء قائم به ذات خود وخود اگاه میداند و علم او حضوری است نه...
-
مقایسه حکمت اشراق و مشا
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 14:49
سهروردی از مراغه با تعلیم نزد مجدالدین جیلی کوششهای فلسفی خود را از حکمت مشا اغاز کرد.عوامل بسیاری در تعالی و تکوین اندیشه فلسفی او دخالت داشت که موجب رویکرد وی اشراق شد .برای مثال کشف و شهود از عوامل تعالی بخش در اندیشه ی حکمت سهروردی است وی بعدها حکمت مشا و اشراق را با هم سازگار کردو این از مهمترین دلایل بر عدم...
-
اساسی ترین مشخصه عقاید سهروردی
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390 12:32
مکتب شیخ اشراق را از ان جهت حکمت الاشراق نامیده اند که سهروردی عقیده دارد خلقت به طریق تجلی درخشیدن انجام گرفت نه از طریق ایجاد یعنی نور موجب خلقت جهان شده وکتاب نورالانوار او موید این نظریه و فلسفه اوست. شیخ معتقد است که عوالم بر چهار گونه است: ۱عالم انوار۲عالم انوار مدبره۳نور عارض۴نور مجرد. در ایین مهر و مزدا ظلمت...
-
بن مایه ی ایین زردتشت در اندیشه سهروردی
چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390 12:58
نور فرهی به مثابه ی سرچشمه ی اشراق عام است.نور فرهی میتواند جنبه ی نمادین نیز داشته باشدهمان نور قداست که در غرب نمود شمایل مسیح وقدیسین ودر شرق نمود تصاویر بودا ودر اسلام شیعی شمایل امامان رانورباران می نمایاند.سهروردی معتقد است که به حق حیاتی دوباره به دیانت باستانی ایران داده است.او به نمادهای کیخسرو وزردتشت اولویت...
-
معنای اشراق وحکمت
دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 15:03
معنی کلی کلمه ی حکمت علم است واشراق به معنی نورافشانی است وحکمت اشراق فلسفه ای است که بر کشف استواراست که هماناظهورانوارعقلی و لمعانشان برنفس کامل است به هنگام رهایی از غبارتن . سهروردی خودحکمت راعلم یاصورت عقلی نمیداند ومیگویداین حکمت بافکر برای من به دست نیامده بلکه به برکت امری دیگر که همان مشاهده واشراق بوده به...
-
ظهورفلسفه ی اشراق
دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 14:34
فلسفه را تعریف کردهاند به بحث درباره موجود از آن نظر که موجود است. ما در این محفل وارد این تعریف فنی نمیشویم و فقط فلسفه را با مسائلش تعریف میکنیم. فلسفه بحث درباره یک سلسله مسایل کلی و اساسی بشر است؛ مسائلی که در علوم جزئی نظیر فیزیک شیمی ریاضی زیستشناسی و جامعهشناسی قابل بحث نیستند. از جمله این مسایل مسئله خدا...
-
حکمت اشراق چیست
دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 14:31
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 چه کسی ثابت کرده و ضمانت داده است که روش ارسطو برای (فکرکردن) درست است؟ بر فرض که درست باشد، چه کسی گفته است، این روش کافی است؟ این دو سوال را سهروردی می پرسد و می گوید: روش ارسطو یک بعدی است. او فقط از عقل استفاده ی کندو به خود سازی و تهذیب نفس اعتنایی نمی کند....
-
زندگی نامه سهروردی
جمعه 2 اردیبهشت 1390 17:25
سهروردی در روستای سهرورد در نزدیک زنجان دیده به جهان گشود.نام کامل او شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی است که لقب شیخ اشراق وشیخ مقتول گرفته است. Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 سهروردی در روستای سهرورد نزدیک زنجان شهری در شمان ایران دیده به جهان گشود نام کامل او شهاب الدین یحیی...
-
اولین یادداشت
یکشنبه 28 فروردین 1390 11:00
سلام این وبلاگ در راستای آشنایی بیشتر با حکمت اشراق و چگونگی تاسیس و زمینه های پیدایش این حکمت ایجاد شده است.