عالم برزخ(جسم)

برزخ از نظر سهروردی همان جسم است که جوهری است مقصود بر اعاده ی حسی.وجه تسمیه ان به برزخ این است که برزخ به معنی حائل است و جسم همواره میان دو چیز حائل است حتی میان صدر و دل خود نیز حائل است. سهروردی همانند مشائیان ترکیب جسم ازاجزا را نمی پذیرد اما مرکب بودن جسم از دو جوهر هیولای وصورت را هم نمی پذیرد و در رد استدلال مشائیان برای اثبات هیولی مبنی بر اینکه اتصال پذیرنده انفعال نیست می گوید:اتصال میان دو جسم است و انفعال در مقابل عین اتصال است و در جسم امتداد و طول و عرض و عمق است و انفعال اصلا مقابل این امتداد نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد