مکتب شیخ اشراق را از ان جهت حکمت الاشراق نامیده اند که سهروردی عقیده دارد خلقت به طریق تجلی درخشیدن انجام گرفت نه از طریق ایجاد یعنی نور موجب خلقت جهان شده وکتاب نورالانوار او موید این نظریه و فلسفه اوست.
شیخ معتقد است که عوالم بر چهار گونه است:
۱عالم انوار۲عالم انوار مدبره۳نور عارض۴نور مجرد.
در ایین مهر و مزدا ظلمت را نیستی وعدم ونور را هستی دانسته و عقیده دارند تاریکی در برابر نور فاقد هستی است که بر جهان پیروز میشود.در عقیده سهروردی خداوند روشنای بی کران است و این نور را نورالانوار نامیده است وجهان کون وهستی سایه ای است از این نور که در اثر درخشیدن (اشراق)نورالانوار پدید امده است.سهروردی معتقد است که جهان می خواهد به اصل خود باز گردد و این جذبه وکوشش مینوی است که سبب می شود دانش بشری افزایش یابد و تقوا وپرهیزگاری جای تیره روزی و فساد را بگیرد.