بن مایه ی ایین زردتشت در اندیشه سهروردی

نور فرهی به مثابه ی سرچشمه ی اشراق عام است.نور فرهی  میتواند جنبه ی نمادین نیز داشته باشدهمان نور قداست که در غرب نمود شمایل مسیح وقدیسین ودر شرق نمود تصاویر بودا ودر اسلام شیعی شمایل امامان رانورباران می نمایاند.سهروردی معتقد است که به حق حیاتی دوباره به دیانت باستانی ایران داده است.او به نمادهای کیخسرو وزردتشت اولویت دادونماد کرات افلاطون را که متقدم بر هفتادو هفت پرده ی نور پیامبراست رابا ان همراه میکندوسعی دارد رازی را به ما بنمایاندوان رازرسیدن به چشمه ی اشراقورحمت الهی به ودیعه نهاده شده در ان است.مراد از سرچشمه اشراق دقیقا همان برداشت سروردی از واژه ی (خوره) معادل  فارسی خوارنه ی اوستای  یاهمان فرخنده نور اتش ملکوتی ومنبع معرفت شرق است.رسیدن به این منبا به اجازه میدهد تا حکمت اشراق خود را بنا نهد که برگرفته از معارف نظری نیست بلکه نتیجه ازمونی درخشان است چراغ راه و راهنمای اشراقین محسوب میشود. اصل این است که نور فی نفسه موضوع دیدن نیست عاملی است که دیدن را ممکن میسازد.شکی نیست که بارها سعی بر این شده است که واژه خوره از بنیاد متضمن یک معنای تمام وکمال عملی وفاقد هر گونه مفهوم عرفانی است یابا حفظ توامان مفهوم مادی وعرفانی مفهوم واژه بهتر درک میشود.بر این اساس خوارنه نشانه نورانی موهبت واگذارشده از سوی خداست که در عین حال عاملی است درونی از قدرت حیات که موجود را به زندگی پیوند میدهد.خواره بدون انکه به خودی خود موجودیت یک شخصیت را در دنیای روحانی (منوک)را ازدست بدهد میتواند به طور کامل در هر فردی حلول کند که ان را در رابطه با دنیای ظاهر به صورت مادی (گتیگ) قرار دهد.در این مفهوم فرهی به معنای خود روح و معیار فردبت دنیای خاکی است اما نیروی ازلی که به این موجود فردیت میدهد وهاله ی مصونیت به دورش میکشد تا زمان مرگ از او جدا نمیشود. 

بدون هیچ مانعی می توان سه مشکل از نور فرهی رادر مکتب اشراق شناسای کرد.در اولین طبقه شرح شده توسط سهروردی می توان خوارنه ی پهلوانی وقهرمانان افسانه ای را باز شناخت.دومین طبقه ویژگی قداست ومعنویت روحی دارد که دارندگانش عبارتند از جامعه ی روحانیت ومردان خدا در حماسه زردتشت پیامبر نام فارسی.سومین طبقه نام فارسی خوارنه ی سلطنتی(فرهی کیانیان)است این خوارنه در کمیت معادل مجموع دو خوارنه دیگر ومتعادل کننده ی ان دو نور است.دارنده ی این خوارنه نایب خداوند در دنیای خاکی است. 

سهروردی برای شناخت حکمت اشراقش پیشنهاد می کند که چهار نوشته اصلی زیر را باید با ترتیب خواند و درک کرد زیرا هر یک زمینه و لازمه ی دیگری است.۱تلویحات۲مقاومات۳مشارع ومطارحات۴حکمت الاشراق.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد